Lammin Sahti Oy  27 vuotta pienpanimoalan pioneerina

14-vuotiana, vuonna 1970, Lammin Sahdin perustaja Pekka Kääriäinen meni sahdinteko-oppiin Lammilla naapurissa asuneen sahdintekijän, Pentti Rantasen luo. Sahdista tai paremminkin sahtivierteestä syntyi myös Helsingin kauppakorkeakoulun lopputyö vuonna 1987. Luvat kaupalliselle sahdinvalmistukselle haettiin 1986 ja ne saatiin yllättäen seuraavana vuonna 1987, jolloin myös valmistus alkoi. Yhtiönä Lammin Sahti Oy on perustettu 1985 ja merkitty kaupparekisteriin 15.8.85. Lammin Sahti mainitaan jopa Guinnessin ennätystenkirjassa maailman suurimman sahtikuurnan omistajana.

Talvisin Lammin Sahti pyörii Kääriäisten omin voimin, mutta kesän koittaessa sillä on parikymmentä työntekijää. Lammin Sahti palvelee Lahden satamassa vapusta syyskuun loppuun saakka; makasiinissa toimivan kanttiini Risa Robellin ohella satamassa on vuonna 2003 avattu 50-paikkainen Sahtimessi, jossa tarjoillaan muun muassa yrityksen omia tuotteita kuten Käki- ja Puhti-olutta, Pulu- ja Kottarainen-siidereitä sekä tietysti oman panimon sahtia suoraan hanasta. Heinolan satamassa yrityksellä on kesäkahvila Tyyrpuuri, jossa on myös A-oikeudet.

Pekka Kääriäinen on yhtiön toimitusjohtaja ja valmistus hoidetaan yhdessä vaimo Sirpa kanssa. Yrityksen liikevaihto on hiukan yli 1 000 000 ¤ (v. 2011).

Lahden ja Heinolan lisäksi merkittävän osan yrityksen sahdinmyynnistä muodostaa Tuuloksen kauppakeskus Tuulosessa sijaitseva vähittäismyyntipiste ja jossa myös valmistetaan talvisin sahtia.

Lammin Sahti on aktiivisesti mukana erilaisissa tapahtumissa niin Lahden satamassa kuin muuallakin maassa mm. Lammin Pellavamarkkinoilla, Padasjoen Sahtimarkkinoilla, Maaseutunäyttelyissä, erämessuilla jne. Lahdessa, Turussa ja Helsingissä Lammin Sahdin järjestämillä Suuret Oluet -Pienet Panimot -tapahtumilla on myös osansa yrityksen tunnettuudelle. Vuonna 2009 yhtiön järjestämiin tapahtumiin syntyi uusi Syystober- olutjuhla, joka järjestetään Helsingin Rautatientorilla. Tämä tapahtuma on yhdistetty yhdessä MTK:n ja Ruokasuomen toimijoiden kanssa järjestettävään Herkkujen Suomeen, jossa vuonna 2012 kävi yli 60 000 vierilijaa.

Maan- ja maailmanlaajuista sahtia

Vaikka Lammin Sahti tarjoaa muitakin tuotteita, on sahti silti yrityksen suurin yksittäinen myyntiartikkeli. Sahtia valmistuu Lammilla vuosittain n. 30 000 litraa. Oluensa yhtiö sen sijaan valmistaa Saimaan  Juomatehtaassa, jossa valmistuu 4,5 %:n Käki-katajaolut ja Pöllö-juhlaolut, jota saa rajoitetusti hyvin varustetuista vähittäismyynti- ja anniskelupaikoista. Käen ja Pöllön jakelussa tehdään ennakkoluulottomasti yhteistyötä ison Sinebrychoffin kanssa.

Tapahtumien ja vähittäismyynnin lisäksi sahti menee myyntiin Helsingissä sijaitseviin One Pint Pubiin, Villi Wäinö olutravintoloihin ja Savottaan, sekä ravintola Zetoriin Helsinkiin, joka käyttää Lammin Sahtia ruoanvalmistuksessaankin. Uutena myyntipisteenä vuonna 2013 tulee Sofiankadulle avattavaan panimoravintola Bryggeri Helsinkiin.

Innokas asianharrastaja Kääriäinen on yrittämisen ohella myös 22 yrityksestä koostuvan Pienpanimoliiton puheenjohtaja sekä Suomen Sahtiseuran puheenjohtaja. Viranomaisyhteistyön lisäksi aktiivisuus on noteerattu myös EU-tasolla ja sahdille on haettu ja  saatu Aito Perinteinen Tuote -todistus, joka mm. määrittelee sen, mitä sahti on ja mitä se ei ole. Vastaavia todistuksia on myönnetty muun muassa puikulaperunalle ja karjalanpiirakalle.

Lammin Sahti tunnetaan myös maailmalla. Ympäri maailmaa matkustanut olutguru ja kirjailija Michael Jackson kehuu kirjassaan The New  World Quide to Beer Lammin Sahtia yhtenä maailman vanhimmista primitiivisistä oluista, joka on säilynyt alkuperäisenä ja josta kannattaa olla ylpeä. "Sahti is more than a curiosity. It is a part of Finnish culture!"  Sahtia ja Puhtia on myös viety pieniä määriä mm. USA:han.

Osaksi Lammin Sahdin ansioista Pekka Kääriäinen on saanut Hyvä Tuomas -tunnustuksen v. 1994, Sahtiseuran myöntämän Haarikanhaltija-tunnustuksen 1996, Olutlähettiläs-tunnustuksen 2004 ja Lammin Sahti on valittu Suomen Parhaaksi 1994 ja Vuoden olueksi 2008 (HBF).

Lisää sahdista

Pekka Kääriäinen