Lammin Sahti on toiminut tiennäyttäjänä suomalaiselle sahtiosaamiselle ja käsityöoluiden valmistukselle jo 35 vuotta. Yritystä voidaan kutsua suomalaisen pienpanimotoiminnan pioneeriksi. Juhlakesänä sahtiyritys kiertää Hämettä omalla myymäläautollaan, josta voi ostaa pienpanimo-oluita ja muita lähituotteita.
Lammilla sahtitaito periytyy isältä pojalle, ja tarvittaessa talosta toiseen. Lammin Sahdin perustaja Pekka Kääriäinen meni sahdinteko-oppiin jo 14-vuotiaana. Vuosi oli tuolloin 1970 ja oppi-isänä oli naapurissa, Lammin Lieson kylän Yli-Äijälässä asuva sahdintekijä Pentti Rantanen, olympiavoittaja Heli Rantasen isä.
– Tekemisen ilosta se lähti, ja kokeilunhalusta. Päätavoitteena ei ollut kuitenkaan saada juotavaa itselleni, vaan tehdä sitä muiden nautittavaksi, Kääriäinen kertoi sahdinteon alkutaipaleestaan Olut-lehdessä vuonna 1994.
Kuusi vuotta Kääriäistä vanhempi Pentti Rantanen oli puolestaan oppinut sahdinteon taidon muutamia vuosia aikaisemmin 1960-luvun puolella.
– Pentti ehdotti, että tekisin itse sahtia. Pentti tuli minulle avuksi ensikeittoon, eikä se varmaan muuten olisi onnistunutkaan. Sain myös lainaksi puisen saavin, josta sahtivierre juoksutettiin katajapedin läpi, Kääriäinen muistelee.
Tuolloin sahdinteossa ei käytetty mittareita, vaan koko homma perustui näppituntumaan. Kääriäinen ihmettelee vieläkin, kuinka hyvää sahdista silti tuli.
– Kesällä, kun jäähdytyksen kanssa oli ongelmia, saattoi satsi saada villihiivoja tai käydä liian kuumana, jolloin sahti pääsi happanemaan. Syy saattoi olla myös huolimattomassa astioiden pesussa tai liian hitaassa jäähdytyksessä, Kääriäinen pohtii.
Lammin Sahti on Suomen vanhin yhä toimiva pienpanimo
Sahdinteko säilyi Kääriäisen harrastuksena 1980-luvun puoliväliin saakka. Tuolloin hän teki pro gradu -tutkielman Helsingin Kauppakorkeakoulussa nimellä “Sahtivierteen puoliteollinen valmistus”.
Pekka Kääriäinen perusti kesäkuussa 1985 yrityksen nimeltä PK-Trading Oy. Yhtiö merkittiin kaupparekisteriin 15.8.1985. Ensimmäiset viralliset sahdit Kääriäinen myytiin Lammin Pellavamarkkinoilla 13.6.1987. Päivästä on muodostunut suomalaisen uuden pienpanimotoiminnan syntymäpäivä.
– Sahdin myynnin aloittaminen oli todellinen mediatapahtuma. Lehdistöä oli runsaasti paikalla todistamassa historiallista hetkeä. Markkinoilla leikattiin juhlallisesti nauha Sahtiravintolan portilla ja sahtia virtasi muutaman tunnin aikana yli 1000 litraa, Kääriäinen kertoo.
Panimoyhtiö otti 1989 nimekseen aputoiminimensä Lammin Sahdin. Yhtiö keräsi osakeannilla 1980-luvun lopulla ja 1990-luvun alussa osakepääomaa ja sai sen myötä yli 60 uutta osakasta.
Olutguru Michael Jackson raivasi Lammin Sahdille tien maailman olutpiireihin
Maailmalla Lammin Sahti tunnetaan hyvin olutharrastajien ja -ammattilaisten piireissä. Tähän on vaikuttanut merkittävimmin brittiläinen olutguru Michael Jackson. Hän kävi tutustumassa sahtiin Lammilla pariinkin kertaan 1990-luvun alussa.
– Yhdessä edesmenneen toimittaja Unto Tikkasen kanssa tarjosimme Jacksonille sahtia savusaunan lämmössä aidosta katajaisesta sahtihaarikasta. Hän vakuuttui sahdista niin paljon, että kirjoitti siitä aika ylistäviäkin artikkeleita niin kirjoihinsa kuin muihinkin julkaisuihin.
Jacksonin ja Tikkasen sahtiartikkelit ovat vuosien saatossa tuoneet Lammille toimittajia ja muitakin sahdista kiinnostuneita lukuisan määrän.
– Olenkin monesti todennut, että Lammin Sahti on paljon kokoaan tunnetumpi. Matkan varrella olen miettinyt, olisiko kannattanut valita toinen ammatti, mutta aina olen päätynyt samaan; tätä ei tehdä rahasta,vaan rakkaudesta olueen ja tietenkin sahtiin!
Lammin Sahti on yhä aito perheyritys
Tänä päivänä yhtiön pääomistus on Kääriäisen perheellä 75-prosenttisesti. Pekka Kääriäinen on joutunut luopumaan osakkuudestaan verottajan vaatimuksesta. Tämä liittyy oikeusprosessiin, jossa verottaja tulkitsee kahden pienpanimon riippuvuutta ja siitä seuranneita pienpanimoverojen huojennuksen menetyksiä takautuvasti vuosilta 2013-2018. Asia on käsittelyssä Korkeimmassa hallinto-oikeudessa.
– Oikeudenmukaisen ratkaisun löytämiseksi on pyydetty lausuntoa EU-tuomioistuimelta ja asian käsittely on siten kesken. Veroriita on suuruudeltaan noin 150 000 euroa Lammin Sahdin osalta, Kääriäinen kertoo.
Yhtiön päätuote Lammin Sahti on palkittu 2018 Suomen parhaana oluena. Sahtia on vuosien saatossa myös viety pieniä määriä eri puolille maailmaa. Pekka Kääriäinen on käynyt keittämässä maailmankuulua sahtiaan neljässä eri panimossa Yhdysvalloissa.
Lammin Sahdilla on oma vähittäismyymälä Kauppakeskus Tuulosessa Hämeenlinnassa. Yhtiön toimintaan kuuluvat myös Kahvila Risa Robell Lahden Matkustajasatamassa sekä Kahvila Tyyrpuuri Heinolan Satamassa.
Valmista sahtia noin 20 000 litraa vuodessa
Sahtia on valmistunut 35 vuoden aikana yli miljoona litraa. Lammin Sahdilla on myös omaa tislaustoimintaa. Yritys valmistaa viskiä sahdista nimellä Sahdin Henki – Spirit of Sahti.
– Liikevaihdolla mitattuna Lammin Sahdin merkittävin toimiala on tapahtumien järjestäminen. Suuret Oluet – Pienet Panimot, SOPP, on vuosien saatossa järjestetty maan suurimmissa kaupungeissa. Ensimmäisen kerran se järjestettiin Lahdessa vuonna 2003.
Nykyisin Lammin Sahdin toimitusjohtaja on Sirpa Kääriäinen ja hallituksen puheenjohtaja Antti Kääriäinen. Yhtiön liikevaihto vuonna 2019 oli 2,1 miljoonaa euroa ja liikevoitto 48 000 euroa.
Talvella Lammin Sahti toimii Kääriäisen perheen voimin. Kesällä ulkopuolisia työntekijöitä on noin 15, minkä lisäksi eri tapahtumissa on mukana vaihteleva määrä henkilöstöä.
Oma myymäläauto SOPP-Kärry kiertää Hämeessä
Lammin Sahti on muuttanut anniskeluvaununsa myymäläautoksi. Auto kiertää Hämeessä kesä-heinäkuussa samoilla paikkakunnilla, joissa piti tänä vuonna järjestää Sahtiravintola ja jonka korona peruutti.
Myymäläautossa on myynnissä enintään 5,5-prosenttisia suomalaisia pienpanimojuomia sekä pienten ja paikallisten tuottajien elintarvikkeita.
Myymäläauto on seuraavilla paikkakunnilla iltapäivisin:
13.6. klo 12-18 Lammin Kirkonkylän keskusta, Lammin Kopin edessä
18.6. klo 10-21 Kauppakeskus Tuulosen piha, Tuulosentie 1
19.6. klo 10-18 Kauppakeskus Tuulosen piha, Tuulosentie 1
2.7. klo 12-21 Lahden Satamatori, Kanttiini Risa Robellin edessä.
3.7. klo 12-21 Lahden Satamatori, Kanttiini Risa Robellin edessä.
4.7. klo 10-18 Padasjoen kirkonkylän K-Marketin pihassa.
SOPP-Maistelupakki No 1
Lammin Sahti on kehittänyt suomalaisia pienpanimo-oluita sisältävän maistelupakin. Se tulee myyntiin mukana olevien pienpanimoiden omissa myymälöissä 12.6. alkaen sekä K-ryhmän kaupoissa kesä-heinäkuun vaihteessa.
Mukana olevat panimot ja niiden tuotteet:
Bryggeri Helsinki, Wald Forest Pale Ale, 4,5 %
Fiskarsin Panimo, Musta Valssi, Luomu, 5,5 %
Iso-Kallan Panimo, Groteski Vehnäolut, 3,2 % (valittu Suomen Parhaaksi Olueksi 2019)
Plevna/Koskipanimo, Tähti III Lager, 4,7 %
Teerenpeli Brewery & Distillery, Session IPA, Luomu, 4,5 %
Tornion Panimo, Arctic Pale Ale, 5,5 %
Virtuaalinen Suuret Oluet – Pienet Panimot 26.6.
Lammin Sahti toteuttaa Virtuaalisen SOPP-tapahtuman Logomon studiolla Turussa, jossa ovat kaikki tekniset ratkaisut ja yhteydet valmiina. Tilaan luodaan virtuaalinen miljöö, josta lähetetään mielenkiintoista katsottavaa ja kuunneltavaa. Mukana on joukko alan ammattilaisia, harrastajia, pienpanimon edustajia sekä elävää musiikkia.
Virtuaali-SOPPissa maistellaan mm. uuden SOPP-Maistelupakin tuotteita. Mukana on lisäksi Turun Kauppakorkeakoulu, joka tekee tapahtumaan liittyvää tutkimusta osana laajempaa pilotointiprojektiaan. Projektin tieteellinen tarkoitusperä on tutkia viihdeteollisuuden toiminnan levittäytymistä internetin kautta kansainväliseksi sekä lisätä alalle työtilaisuuksia ja mahdollisuuksia.
Kumppaneina Virtuaali-SOPP:ssa ovat Bright Finland Oy, joka tekee kuvaustyön ja välittää sen maailmalle sekä Turun Logomo, jossa on tähän tarkoitukseen jo rakenteilla studio.
Lisätietoja antaa Pekka Kääriäinen, p. 050 559 4013, pekka.kaariainen@sahti.fi